Sunday 24 November 2013

Sabarlah sampai mati pun....

Assalamualaikum........hai,,,,,,,,,,hello..........entah ada orang ke tak ni....takde pun tak pe lah lagi best bebel sensorang..

okaylah nak taip lelaju sementare si kecil tidur,,,

Ujian + Sabar dua benda yang tidak boleh dipisahkan,,,bila datang ujian kena sabar...sabar tu ape? hah tipu sangat tak tau...kalau orang tengah marah ayat biase dengar....sabar! sabar! Sabar ialah menahan diri daripada keluh kesah pada suatu yang tidak disukai iaitu ada 3 bahagian ....hah, kita bukak balik buku tasawuf k,,,

1.Menahan diri drpd keluh kesah dan menahan diri drpd mengadu ngadu kpd yg lain drpd Allah taala ketika menghadapi suatu bala' atau bencana.
2.Menahan diri pada mengerjakan semua perintah Allah.
3.Menahan diri pada meninggalkan semua larangan Allah.

orang yang beriman dan percaya pada Allah tu dia tahu semua perkara yg berlaku ke atas dirinya ialah dengan kehendak Tuhan yg tak dapat dielakkan lagi, dia akan redho apa sahaja yg ditimpakan tuhan ke atas dirinya.. orang yang tidak bersabar dia akan menyalahkan tuhan. nauzubillah!


so sebenarnya bukanlah kite nak ceramah pon..  hahahhahh..

Lumrah la kan manusia....memang kekadang kita terlepas jugak ammarah tu bila dah tahap kemuncak..heheh, Tapi...cuba kita ingat Allah yang sangat cintakan hambanya yg bersabar..besar ganjaran bagi orang yg bersabar..insyaAllah kita boleh tahan nafsu kita dari mengikut syaitan yg terkutuk itu... memang lah payah, payah sangat sampai terkadang rase macam boleh membawa maut..yelah, kan orang kata kalau tahan tahan pun boleh stress bahaya tau! ye... memang.... tapi kan indah mati kerana bersabar...insyaAllah syurga menanti.....amin!




No comments:

Post a Comment